Skrivesperre – det store stygge dyret

ImageEnhver person som jobber med tekst burde ha en blogg. Dette var noe jeg innså da jeg besøkte mine kollegaer i Edinburgh. Hver eneste copywriter på kontoret satt der med et eller annet skriveprosjekt på fritiden. Noen blogget om musikk, andre om mat og enkelte skrev til og med fantasybøker. Felles for dem alle var at de ikke bare var skammelige flinke til å skrive, men de var også utrolige effektive! Det var som om skrivesperre var et fremmedord som aldri hadde eksistert.

To hele dager fikk jeg tilbringe sammen med dem, som forøvrig gikk alt for fort. Men jeg tror jeg knekte koden når det gjelder skrivesperre. Jeg ble inspirert, beriket og, tør jeg påstå, bedre.

Bedre? Til hva? Bedre til å skrive, til å finne informasjon og til å finne inspirasjon! Sistnevnte er kanskje det aller viktigste jeg tok med meg. Gjennom jobben min er jeg så utrolig heldig at jeg får jobbe med mange spennende kunder. Med dem kommer det tema som er en glede å skrive, men desverre innimellom også noen vanskelige og tørre. På slike dager er det tøft å finne frem skrivegleden. Følgen er det store, stygge dyret, bedre kjent som Skrivesperren. Dager hvor det går til angrep er et mareritt for en person som skriver tekster hele arbeidsdagen. Inspirasjonen forsvinner og dagen blir tøff. Hadde jeg brukt blyant istedenfor tastatur tror jeg pulten min ville vært bestrødd av sagflis til tider! Det å finne inspirasjon er selve nøkkelen.

Alle som jobber med tekst vet at når «pennen er satt til papiret», eller i nyere tid; «tastaturet er i gang,» så er den vanskeligste delen bak deg. På dette stadiet har du allerede skrevet ferdig teksten i hodet. Den største jobben er å samle informasjon og organisere den i den rekkefølgen du vil ha det. Med andre ord, Skrivesperren sitter ikke i pennen, men i hodet. Problemet er når tankene ikke er organisert eller modnet nok til å gjøres om til tekst. Når dette skjer er det viktig å ikke få panikk, til tross for deadlines og arbeidsmengde. Stress og panikk er Skrivesperrens favorittsnack. Den fråtser i det, vokser seg større, sterkere.

Drep Skrivesperren, det er enklere enn du tror. Sett rolig musikk på ørene og tenk deg at du skal meditere. Du har gjort den vanskeligste delen av jobben, nå skal du bare skrive ned tankene dine. Informasjonen er der. Du kan temaet og et sted inne i deg har du allerede bestemt deg for hvordan du skal fortelle om det. Start med å skrive helt ukritisk. Tenk deg at du forteller til en venn. Ikke bry deg om at ikke alt kommer med i første runde – de viktigste nøkkelpunktene med informasjon er gjerne de du husker best, så de er der uansett. Når du har gjort dette sitter du der plutselig med en tekst. Kanskje ikke verdens beste, men det er en start.

Nå kan du være kritisk. Skrivesperren er død. Du har skrevet tekst, men optimal er den kanskje ikke.

Hva er ditt beste tips mot skrivesperre?

2 thoughts on “Skrivesperre – det store stygge dyret

  1. Synes tipset om å skrive fra A til Å helt ukritisk er det beste:) men innimellom er d vel lettere sagt enn gjort:p
    Ofte kommer det setninger i hytt og pine, som når man pusser tenner eller skal til å sovne:D Kanskje kjekt m en liten notatbok lett tilgjengelig?

  2. Tilbaketråkk: Tankevevet | 10 råd som drar i land førsteutkastet

Legg igjen en kommentar

