Finn din målgruppe

Finn-målgruppen

Finner du målgruppen din er det lettere å engasjere.

Det viktigste du må gjøre før du begynner å skrive en tekst er å vite hvem din målgruppe er. Hvem skal du kommunisere med når du skriver teksten din? Hvem er det du vil skal sitte på motsatt side og lese ordene du har skrevet? Vet du ikke dette, vil du aldri få til å skrive en god tekst eller nå de leserne som kan gi den liv.

Det er leserne som gir teksten din verdi, ikke du som forfatter. Hvis ingen leser det du skriver spiller det ingen rolle hvor godt teksten er skrevet. Kvaliteten har ingen ting å si, så lenge ordene ikke vekkes til live ved at noen der ute leser dem.Derfor må du ikke bare skrive godt, men også skrive noe som engasjerer din målgruppe. Du må gjøre research på forhånd, vite hva som trigger til diskusjon og til deling. Av og til må du tørre å provosere, men viktigst av alt, være vilig til å dele av deg selv og din kunnskap. Deler du, deler andre.

Du som har lyst til å lære mer om hvordan en god tekst skrives er i denne bloggens målgruppe. På grunn av dette skriver jeg ikke om mote, bøker, mat eller trening. Denne bloggen handler om tekst, verken mer eller mindre. Temaene jeg skriver om er feil jeg gjør og har gjort selv. Kanskje nettopp derfor irriterer det meg når jeg oppdager det i andres tekster, det sies jo tross alt at på seg selv kjenner du best andre. Men gjelder dette når du snakker om målgruppen din?

Hvordan finner du tema som engasjerer og blir lest når du har funnet ut hvem du vil nå? Dette kommer an på hvem som skriver. Er du i samme situasjon som leseren, spør deg selv hva du vil vite mer om. Har du vært der, men utviklet deg, tenk tilbake på utfordringene på veien og hvordan du løste dem. Din læringsprosess kan være gull verdt for andre og garantert noe som er av interesse å lese om.

Bedriftene vi jobber for sitter ofte i en helt unik situasjon i forhold til den kunnskapen de innehar på sitt fagfelt. Klarer de å formidle og dele dette med sin målgruppe på riktig måte, er dette noe som kan styrke både dem og forholdet de har til kundene sine. Men det er ikke bare å begynne skrivingen av den grunn. Først må de finne ut hva som vil gi kundene verdi, og da må det gjøres research. Her er det mange kanaler å kaste seg over. Hva har kundene spurt om i mail? Hvordan snakkes produktene om i forum og sosiale medier? Lytt, lær, besvar og del. Merk deg især det første. Å lytte er det aller viktigste du kan gjøre. Ikke bare gir det deg tema å skrive om, men du lærer også noe om hvilket språk kunden bruker og hvordan de omtaler produktene eller emnet.

Lær av andres suksess er en annen måte å identifisere måter å nå målgruppen din på. Egoet skremmes ofte når andre gjør det bra, men dette er det verste du kan gjøre. Bruk Gudfaren strategien: hold dine venner nær deg, og dine fiender enda nærmere. Se på hva som gir dine konkurrenter lesere eller kunder. Er det språket de bruker når de skriver eller er det temaene de skriver om? Vurder om noe kan overføres til dine tekster, og om en eventuell ny vinkling kan gi målgruppen din enda mer verdi.

Vil du bli flink til å skrive er det én ting å lære seg først som sist: du blir aldri utlært. Dette gjelder ikke bare skriving, men alt her i livet. I det øyeblikket du tror du har lært alt som er å lære, har du virkelig ikke lært noe som helst. Så hvor kan du hente lærdom fra?

Hvordan finner du ut hva du skal skrive om?

Advertisements

5 thoughts on “Finn din målgruppe

  1. Liker bloggen din, gode tema du tar opp:)

    Ang hva man skriver om, til hvem, så synes jeg det er kjekt å stille seg et spørsmål: Hvorfor? Hvorfor skrive til denne målgruppen? Det kan være alt fra å gi svar på et konkret problem til å underholde leserne. Når man vet hvorfor man skriver, er d lettere å finne tema e.l.

    Tror veldig mange bedrifter satser for mye på nyhetsoppdateringer foran relevante opplysninger på sidene sine. Det blir gjerne kvantitet foran kvalitet. Går man inn på ei nettside for å finne svar på et konkret spm, feks stønader etc, bør dette komme først/være lettest tilgjengelig. Dette gjelder ikke i medier som lever av nyheter/underholdning og blogg, altså;)

    Kunne bablet om dette lenge kjenner jeg, vi får ta det over en kaffe:) men bra tema da! Jeg er tydeligvis i målgruppen;)

  2. Tilbaketråkk: Tankevevet | Vet du hvem du er?

  3. Tilbaketråkk: Tankevevet | Slik fanger du oppmerksomheten

  4. Tilbaketråkk: Tankevevet | Hvordan lykkes med SEO?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s