Effektiv markedsføring

Coop-xtra-markedsforing

Effektiv markedsføring er den som synliggjør deg gjennom målgruppen din

Hva er effektiv markedsføring? Det er det som påvirker folk på en eller annen måte, slik at det blir en snakkis. Effektiv markedsføring handler om å bruke minst mulig av markedsbudsjettet og få mest mulig igjen. Det er de små tingene som gir deg trofaste kunder som alltid kommer tilbake. Ting som skiller deg fra konkurrentene dine.

Smak på ordet; markedsføring. Marked. Føring. Noe som leder an i resten av markedet. Det som setter deg i tet. Setter standarden for hvordan noe skal være. Coop Xtra på Grillstad har skjønt det. I dag åpner de ny butikk, noe samtlige i nabolaget vet. Noen fordi de har sett reklame, fått Coop medlemsbrev i posten, eller sett det utenfor butikken. Men mesteparten vet det fordi de kom hjem til en bærepose med mat hengende på døra.

Et fantastisk PR-stunt som absolutt ga butikken synlighet i mer enn bare nærområdet! Jeg visste om det før jeg kom hjem fordi naboen min postet bilde av posen på nett. Ikke bare på Facebook, men også Instagram. Hun var én av mottakerne i et nabolag med flere hundre beboere, men neppe den eneste som delte gleden over gaven. På den ene posten på Facebook fikk hun 16 liker og 14 kommentarer. For Coop Xtra betyr dette at ikke bare at de 251 vennene hennes så hva butikken gjorde, men også venner av de som kommenterte og likte innlegget. Butikken fikk eksponering og synlighet, nesten helt gratis. De ga folket brød, leverpostei i tillegg til vareprøver, en billig investering for eksponeringen de fikk tilbake.

Den mest effektive markedsføringen er det som gjør deg synlig. Er ikke det en utrolig selvsagt og naturlig tanke? Og er det ikke det markedsføring handler om? Det er ikke alltid mye som skal til før det gir effekt.Stunt som dette viser at det som gjøres offline fort kan påvirke det som skjer online. Sørg derfor alltid for å ha en helhetlig markedsplan og at kommunikasjonen er på plass. Og husk alltid; se på hva du kan gjøre for å skille deg ut og sette deg i føringen på det markedet hvor du satser.

Hva tenker du om PR-stunt som dette?

Advertisements

2 thoughts on “Effektiv markedsføring

  1. Smart. Kundepotensialet til denne butikken er stort, men konseptet Coop X-tra er ikke så utbredt i Trondheim. Smart å vekke interessen og nysgjerrigheten på denne måten. Pluss at det er god stil, og ganske sjeldent, at man gir noe uten å forlange noe tilbake. Tommel opp.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s