Vet du hvem du er?

Identitet: Hva ligger egentlig i det å si at du holder det du lover?

Identitet: Hva ligger egentlig i det å si at du holder det du lover?

«Å være eller ikke være?» Shakespeare kunne ha snakket om bedrifter da han skrev denne berømte linjen. For det å få suksess handler nemlig om det å være.

      • Være klar over hva du vil oppnå
      • Være klar over hvem som kan hjelpe deg å oppnå det

…og ikke minst

      • være klar over hvem du er

En ting mange bedrifter ofte glemmer er å på jevnlig basis spørre seg selv er «hvem er vi?» . Tanken var der kanskje når de startet opp, men tiden går og ting endrer seg. Tenk på deg selv. Er du den samme personen som du var for ti år siden? Er samfunnet det samme? Er alt rundt deg som før? Svaret ditt vil forhåpentligvis være «nei». Så om det er slik med alt annet her i livet, er det da ikke det samme med bedriften din?

Vet du hvem du er, vil det å vite hvordan og hva du skal kommunisere også være enklere. Kanskje har det blitt satt ned noen ord som beskriver hvilke verdier eller holdninger bedriften står for? Fine adjektiver som høres flotte ut… På papiret. For det hjelper lite med beskrivende ord om ikke de som representerer bedriften vet hva som legges i dem fra ledelsens side. Hva ligger det i å være leken? Eller hva ligger i å være tøff? Modig? Klassisk? Går vi for ordbokdefinisjoner av ordene eller er det en individuell tolkning ute og går?

Identitet er vanskelig. Det å skulle sette ned på papiret hvem du er, vet alle som noen gang har skrevet en jobbsøknad eller CV er vanskelig. Spesielt om du skal begrense deg. At noen få ord skal si hvem bedriften er, vil være det samme som å si at informasjonen du finner i et pass eller på et førerkort også er personligheten din. Hvor høy du er, hvilken øyenfarge du har, ditt kjønn eller når du er født sier ikke noe mer om deg enn akkurat det. Selvfølgelig kan det å legge til noen adjektiver krydre det litt; dedikert, kreativ, engasjert, omtenksom, pliktoppfyllende. Men det vil fortsatt være subjektive tolkninger av hva som ligger i ordet. Sett derfor også ned hva det vil si for deg. For bedriften.

Kreativ : Skapende, idérik. Slik defineres det i ordlista, men når jeg tenker «kreativ» så handler det om mer enn det. Å være kreativ handler om å tenke utenfor boksen, tenke nytt og annerledes, se ting fra et annet perspektiv. «Potet» eller «pottitt» tenker sikkert noen når de leser dette. «Hvor mange måter er det mulig å si samme ord på?» Det handler ikke om å variere språket, det handler om begrepsbruk og enighet om hva som ligger i dem.

Bedriften din har personlighet og det er denne du vil skal skinne gjennom i de tekstene du skriver, både offline som online, og den skal være lik over hele linja. Tenk på nettstedet ditt som en datingprofil hvor du skal presentere deg selv før en potensiell date i virkeligheten. Du kan ikke være en høy, mørk mann og ha bilder av en blond kvinne på profilen din hvis du har planer om et liv med de du målretter deg mot også i virkeligheten.

Ikke gjør feilen mange andre bedrifter gjør, og glemme å tenke over hvem dere er. Alt for mange er så opptatte av hva de skal formidle at de ofte glemmer dette. Med en identitet på plass kan de som utgjør bedriften bedre kommunisere hvem de jobber for, hva de jobber for og hvilken rolle de har. Enda viktigere er det kanskje likevel at din målgruppe danner et bilde av bedriften. Det siste du vil er å bli gått forbi på gaten av noen du vil bli kjent med.

Hva tenker du er viktig med identitet for bedrifter?

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s