Hva kan du?

Spørsmålet kom fra en komplett fremmed. «Hva kan du?» Mens jeg ventet på bussen hjem, hadde han bare satt seg ved siden av meg. Klokka var kvart på seks. Det var tirsdag, og han var full.

Normalt sett ville jeg sikkert gjort som de fleste andre rundt meg gjorde – flytta meg bort. Men det var noe med ham. Og det at han tok kontakt med det enkle, men vanskelige spørsmålet: «hva kan du?» Det var uskyldig, men dypt, på den måten at det var så rett frem, men også så utfordrende. For hva kan jeg? Jeg kan mye, men hva svarer du på et så direkte spørsmål? Hva er det første du tenker på? Og er det meningen at du skal svare noe konkret? Jeg visste ikke, og klarte rett og slett ikke å svare.

Istedenfor spurte jeg ham heller i retur, og fikk svaret: «jeg kan masse…!» Det var ikke skryt, men mer en konstatering. Nærmest som en fasit. Ingenting konkret, ingenting spesifikt.

«Kan jeg få invitere deg på en kaffe?» Spørsmålet hans kom plutselig. Like ærlig som det han hadde innledet samtalen med. En del av meg ville svare ja, men en sliten kropp og en like sliten hjerne lengtet etter sofaen. Høflig takket jeg nei, med et stikk av dårlig samvittighet. For et øyeblikk var jeg heldig nok til å få være en brøkdel av denne personens liv. Heldig nok til å få et spørsmål som fikk meg til å reflektere og gruble over livet, og meg selv. Kun fordi jeg valgte å bli og prate, istedenfor å reise meg og gå.

Fortsatt tenker jeg på hvordan samtalen over kaffen ville blitt. Hvilke spørsmål han ville stilt, hva jeg skulle ha svart og hva som ville vært riktig. Om noe ville vært riktig, eller noe ville vært feil. Men en spire ble sådd, og en del av meg har begynt å tenke litt som han gjorde:
«Jeg. Kan. Masse.»
Og det har jeg en plan om å fortsette med.

Hva kan DU?

Legg igjen en kommentar

