Synonymets fravær

Noe av det verste jeg vet er å lese en tekst hvor forfatteren bruker det samme ordet om og om igjen. Se for deg at du sitter på bussen. Rett bak deg sitter det to jenter som kan plasseres i den typiske kategorien «fjortis.» Har du noen gang hørt fjortis-jenter snakke sammen, vet du hvordan det høres ut:

«…og jeg liksom bare… og han bare da…på en måte…liksom… da…da…daaaaaa»

Bare tell neste gang du overhører en slik samtale. Hvor mange ganger tror du «på en måte» eller «liksom» blir nevnt? Er du som meg, opptatt av språk og detaljer, kan dette irritere veldig. Det minner på mange måter om den følelsen du får når du skrur av lyset for å sove, mens en enslig mygg summer gjennom rommet. Aldri er en mygg så stor eller høylydt som når lyset skrus av.

For meg er dette direkte overførbart til tekst. Tenk over det neste gang du leser en tekst, eller for den saks skyld, mens du leser denne. Er det noen ord som brukes litt for ofte? Et godt tips når du skriver tekst om et tema, er å tenke synonymer. Dette gjelder uansett om du skriver for mennesker eller søkemotorer.

  1. Synonymer gjør teksten mer spennende. Forestill deg at du skulle skrevet en tekst om Britney Spears. Hvor tunglest og kjedelig ville ikke teksten vært om «Britney Spears» skulle vært brukt i nesten hver eneste setning? Det trenger ikke være komplisert:»Hun», «Sangeren», «Popstjernen» (evt den tidligere popstjernen) osv. Tenk synonymer. Leseren vet hva du mener.

  2. Du som skriver for søkemotorer, dette er til deg. Søkemotorer forstår synonymer, de forstår bøyninger, de har blitt…smartere. Det er ikke lenger slik at om du skal rangere i Google på et bestemt søkeord så må det samme ordet brukes konsekvent gjennom hele teksten. Ulike variasjoner er helt greit, faktisk mer enn det.

Godt innhold på nett kom for alvor i fokus med en av de siste oppdateringene i Googles algoritme, «The Panda update». Kort forklart straffet denne oppdateringen overoptimalisert innhold, tekst som var skrevet for søkemotorer i så stor grad at besøkende til nettsiden fikk en dårlig opplevelse.

Bilde

Panda dislikes poor content

Det er de som leser teksten du skal skrive for, ikke et eller annet dataprogram. Hvem er det du egentlig ønsker å nå med teksten? Hvem er «produktet ditt» myntet på? Er det en algoritme eller er det mennesker? Varier språket og du får en spennende tekst som ikke bare holder på leseren, men også gir en leser som setter pris på deg, samt det du skriver.

Småord kan være like irriterende som søkeord når du skriver. En ting jeg virkelig prøver å unngå når jeg skriver er å overbruke småord som «og» eller «at». Setninger på nett bør være korte. De bør gå rett til poenget uten å trekke ut i det uendelige. I det øyeblikket du har brukt «og» mer enn to ganger i løpet av en setning, bør du vurdere om den kunne vært delt i to. Det finnes også alternativer til ordet. «For ikke å nevne», «samt»,»pluss» og innimellom også «eller» kan være andre ord du kan bruke istedenfor. Så neste gang du skriver, vær bevisst ordene du bruker. Ikke la synonymets fravær ødelegge en god tekst eller historie.

Advertisements

4 thoughts on “Synonymets fravær

  1. Nice- digger at du har en blogg! Og så skriver du drivende godt 🙂

    • Prøver å svare på nytt her -my kluss! Tusen takk for positiv tilbakemelding! Håper bloggen inspirerer og gir litt innsikt. Rop ut om du har tips eller ideer til tema!;-)

  2. Tilbaketråkk: Tankevevet | 10 tips som får hele teksten din lest

  3. Tilbaketråkk: Tankevevet | Vet du hvem du er?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s